silver and gold round coins

Sprzedaż dystrybucyjna B2B a korzyści dla producenta?

[Cz. 1 / koszty pracy]

STRATEGIA DYSTRYBUCJIOPTYMALIZACJA KOSZTÓWOUTSOURCING SPRZEDAŻYSIEĆ DYSTRYBUCJI

Marcin Żebrowski

2/14/2025

Sprzedaż dystrybucyjna a korzyści dla producenta?

Korzyści wynikające z wdrożenia sprzedaży dystrybucyjnej można rozpatrywać w wielu aspektach.
Jeśli rozważasz ekspansję w krajach grupy CEE czy tylko w Polsce, koszty pracy, zarówno płace netto,
jak i całkowite koszty zatrudnienia, stają się ważnym czynnikiem. W grupie krajów CEE i Polsce koszty pracy rosną najszybciej. Jak pomoże tutaj sprzedaż dystrybucyjna i sieć dystrybucji?

W 2023 roku średnie godzinowe koszty pracy w całej gospodarce wyniosły szacunkowo 31,8 euro w UE i 35,6 euro w strefie euro, co oznacza wzrost w porównaniu do 30,2 euro i 34,0 euro w 2022 roku.

Średnie godzinowe koszty pracy ukrywają znaczne różnice między krajami UE. Najniższe koszty odnotowano w Bułgarii (9,3 euro), Rumunii (11,0 euro) i na Węgrzech (12,8 euro), podczas gdy najwyższe w Luksemburgu (53,9 euro), Danii (48,1 euro) i Belgii (47,1 euro).

Godzinowe koszty pracy w przemyśle wynosiły 32,2 euro w UE i 38,0 euro w strefie euro. W sektorze usług godzinowe koszty pracy wahały się między 31,8 euro w UE a 34,8 euro w strefie euro. Godzinowe koszty pracy wzrosły o 5,3% w UE między 2022 a 2023 rokiem.

Strategia sprzedaży dystrybucyjnej staje się konieczna ze względu na koszty płac?

W 2023 roku w porównaniu do 2022 roku godzinowe koszty pracy w całej gospodarce, wyrażone w euro, wzrosły o 5,3% w UE i o 4,8% w strefie euro.
W strefie euro koszty pracy wzrosły we wszystkich krajach, przy czym największe wzrosty odnotowano w Chorwacji (+14,2%), na Litwie (+12,4%) i w Estonii (+11,7%). W krajach UE spoza strefy euro godzinowe koszty pracy wyrażone w walucie krajowej wzrosły w 2023 roku we wszystkich państwach. Największe wzrosty odnotowano na Węgrzech (+17,0%), w Rumunii (+16,5%), Bułgarii (+14,0%) i Polsce (+12,4%). Najmniejszy wzrost miał miejsce w Danii (+2,7%).

sprzedaz-dystrybucyjna-a-koszty-pracy-plac
sprzedaz-dystrybucyjna-a-koszty-pracy-plac

Rys. 1 Koszty płac a sprzedaż dystrybucyjna

Na mapie bardzo wyraźne obszary koloru żółtego i jasnozielonego z zakresu < 20€, są jednoczesnie obszarami rynków rozwijajacych się. Są to rynki, które dla producentów przemysłowch, poprzez budowę strategii dystrybucji powinny być kluczowe. Dzieki sprzedaży dystrybucyjnej, na tych rynkach wygenerujesz dźwignię operacyjną dla swojego biznesu, a przy uwzględnienieniu jeszcze niskiej bariery wejścia, z lewara korzystać będziesz przez kolejne lata.
Rynki Europy zachodniej z zakresu >30€ są obszarami o bardzo dużym wysyceniu sprzedaży dystrybucyjnej, są to jednoczesnie kraje w których transformacja sprzedaży na kanały dystrybucyjne miała miejsce ~20 lat temu, aktualnie sprzedaż przez dystrybutorów osiąga w tych krajach poziom >50%.

Chcąc wprowadzić zmianę modelu sprzedaży na sprzedaż dystrybucyjną, musisz mieć na uwadze wskaźniki mikroekonomiczne i makroekonomiczne. Kluczowymi jest tutaj dynamika przyrostu płat netto i kosztów brutto - jednocześnie mocno wpływającym na kalkulację twoich przyszłych zysków.

Dzięki wdrożeniu sprzedaży dystrybucyjnej nie jesteś bezpośrednio podatny na wzrosty kosztów prac. Odciążasz swoje zasoby ludzkie i alokujesz je do prac wymagających wyższych kompetencji. W rezultacie dla rynków CEE i Polski jesteś w stanie skalować swój biznes i zwiększac udziały łatwiej, szybciej i taniej.

Brzmi interesująco?
Brzmi interesująco?